Przejdź do treści
Logowanie / Zarejestruj się
Złóż wniosek teraz
Zdaj-informatyka.pl
  • Kursy zawodowe
    • Kurs zawodowy z kwalifikacji INF.02
    • Kurs zawodowy z kwalifikacji INF.03
  • Konto użytkownika
  • Regulamin serwisu
  • Polityka prywatności
Zdaj-informatyka.pl
  • Kursy zawodowe
    • Kurs zawodowy z kwalifikacji INF.02
    • Kurs zawodowy z kwalifikacji INF.03
  • Konto użytkownika
  • Regulamin serwisu
  • Polityka prywatności

Kurs zawodowy z kwalifikacji INF.03

Program kursu

  • 7 Rodziałów
  • 70 Lekcji
  • 100 Dni
Pokaż rozdziałyZwiń rozdziały
  • HTML
    Język opisowy, w którym przy pomocy znaczników (tagów) określamy co zawiera strona - tekst, hiperłącza, obrazki, pola edycyjne, przyciski, tabele, listy numerowane, pojemniki na zawartość, nagłówki itd. Oprócz zawartości strony, w HTML określamy także istotne parametry witryny – tytuł i opis w rezultatach wyszukiwania Google, język i zestaw znaków właściwy dla danego kraju. Podpinamy także skrypty i arkusze stylów.
    10
    • 1.1
      Fundamentalne znaczniki w dokumencie HTML
    • 1.2
      Poprawne wypisywanie tekstów
    • 1.3
      Obrazy w HTML
    • 1.4
      Co trzeba wiedzieć o hiperłączach?
    • 1.5
      Nagłówki h1 do h6
    • 1.6
      Tworzenie tabel
    • 1.7
      Listy punktowane i numerowane oraz lista definicji
    • 1.8
      Struktura witryny – dostępne rodzaje bloków, semantyka
    • 1.9
      Układanie bloków – float:left, display:inline-block, display:flex
    • 1.10
      Formularz oraz kontrolki formularza
  • CSS
    Kaskadowe arkusze stylów (ang. Cascading Style Sheets). Style na stronie internetowej służą do opisania wyglądu elementów witryny, zdefiniowanych uprzednio w HTML (np. jakie mają kolory, rozmiary, marginesy, a nawet jak są względem siebie rozmieszczone). Kaskada to rodzaj wodospadu mającego budowę schodkową - jest to wyraźna aluzja do hierarchicznego mechanizmu dziedziczenia właściwości w CSS, który trzeba dobrze zrozumieć. Które mechaniki i właściwości CSS warto znać, aby poradzić sobie na egzaminie zawodowym?
    14
    • 2.1
      Selektory, atrybuty, wartości oraz identyfikatory kontra klasy
    • 2.2
      Jak podpiąć CSS do HTML? Na czym polega kaskadowość stylów
    • 2.3
      Zapisy kolorów w CSS
    • 2.4
      Formatowanie tekstów i czcionek
    • 2.5
      Wyśrodkowanie elementu
    • 2.6
      Margin i padding, modeł pudełkowy
    • 2.7
      Stylizowanie linków
    • 2.8
      Obramowanie (border)
    • 2.9
      Określanie wyglądu tabel
    • 2.10
      Stylizowanie list punktowanych i numerowanych
    • 2.11
      Stylizowanie kontrolek formularzy
    • 2.12
      Pozycja elementu: static, absolute, relative, fixed
    • 2.13
      Jednostki możliwe do użycia w CSS
    • 2.14
      Cheat sheet – lista właściwości CSS
  • JavaScript
    Pełnoprawny, skryptowy język programowania, w którym możemy zastosować pełny repertuar klasycznych konstrukcji językowych (instrukcje warunkowe, pętle, zmienne, tablice, instrukcje wyboru, własne funkcje, klasy itd.). W kontekście egzaminu zawodowego JS używamy najczęściej do obługi zdarzeń, przetwarzania liczb bądź napisów albo do zmiany stylów elementów witryny.
    14
    • 3.1
      Jak podpiąć skrypt JS do pliku HTML?
    • 3.2
      Tworzenie własnych funkcji, zdarzenia
    • 3.3
      Rodzaje uchwytów elementów DOM
    • 3.4
      Wypisywanie: innerHTML, innerText, outerHTML, outerText
    • 3.5
      Atrybut onclick vs. addEventListener
    • 3.6
      Instrukcje warunkowe w JS
    • 3.7
      Pętle w JS
    • 3.8
      Tablice (kolekcje) w JS
    • 3.9
      Skrypty dokonujące obliczeń, parsowanie liczb
    • 3.10
      Skrypty przetwarzające napisy
    • 3.11
      Zmiana stylów elementów strony w skryptach
    • 3.12
      Obiekty i funkcje wbudowane JS, które warto znać
    • 3.13
      Obsługa ciasteczek w JS
    • 3.14
      Skuteczne wyszukiwanie błędów, devtools
  • SQL
    Bazy danych stanowią ważny element wielu witryn internetowych, przechowując niezbędne do jej działania dane (np. konta użytkowników, w tym loginy i hasła albo listy produktów i zamówień w sklepie internetowym). MySQL to tzw. system zarządzania bazą danych DBMS (ang. Database Management System). Natomiast SQL (ang. Structured Query Language) to język, który służy do pisania zapytań do tej bazy (zapytania najczęściej umieszczamy wewnątrz skryptów PHP).
    10
    • 4.1
      Pliki SQL z bazami danych do pracy w tym kursie
    • 4.2
      Najważniejsze pojęcia bazodanowe
    • 4.3
      Zapytania wyszukujące SELECT
    • 4.4
      Wstawianie rekordów – INSERT
    • 4.5
      Aktualizowanie danych – UPDATE
    • 4.6
      Usuwanie informacji – DELETE, DROP, TRUNCATE
    • 4.7
      Struktura bazy danych – CREATE, ALTER
    • 4.8
      Uprawnienia – GRANT, REVOKE
    • 4.9
      Złączenia w bazie danych – JOIN
    • 4.10
      Grupowanie danych – GROUP BY
  • PHP
    Języki back-endowe, takie jak PHP, zajmują się mechaniką działania serwisów internetowych. PHP obsłuży na serwerze np. zachowanie algorytmu logowania, koszyk w sklepie internetowym, rejestrację użytkownika w grze przeglądarkowej. W kontekście egzaminu zawodowego najczęściej użyjemy go do współpracy z bazą danych i do przetwarzania formularzy.
    15
    • 5.1
      Podstawowy skrypt – zmienne, operatory, wypisywanie
    • 5.2
      Instrukcje warunkowe w PHP
    • 5.3
      Pętle w PHP
    • 5.4
      Tablice w PHP
    • 5.5
      Obsługa formularzy – metody POST i GET
    • 5.6
      Nawiązanie i zamykanie połączenia PHP z bazą danych
    • 5.7
      Obsługa MySQL w PHP – biblioteka mysqli i PDO
    • 5.8
      Fetchowanie danych z użyciem mysqli
    • 5.9
      Formatowanie kodu HTML wypisanego przez PHP
    • 5.10
      Funkcje wbudowane oraz zapis do pliku w PHP
    • 5.11
      Odczytywanie wartości z kontrolek formularzy
    • 5.12
      Data i czas w PHP
    • 5.13
      Ciasteczka w PHP
    • 5.14
      Mechanizm sesji
    • 5.15
      Fetchowanie danych z bazy w PDO
  • Multimedia
    5
    • 6.1
      Rodzaje grafiki komputerowej
    • 6.2
      Multimedia – audio i video
    • 6.3
      Formaty plików graficznych – JPG, PNG, GIF, WEBP, SVG, AVIF
    • 6.4
      Animacje na potrzeby stron internetowych
    • 6.5
      Najważniejsze działania na obrazach w programie graficznym
  • Na zakończenie
    2
    • 7.1
      Systemy zarządzania treścią (CMS)
    • 7.2
      Skuteczne przygotowania do egzaminu

Skuteczne przygotowania do egzaminu

Przygotowanie do egzaminu INF.03 wymaga systematycznego podejścia – najważniejsze są praktyka, powtarzalność treningowa oraz analiza własnych błędów. Poniżej przedstawimy kilka konkretnych kroków, które warto wdrożyć w swojej codziennej nauce oraz pokażemy wiele dodatkowych zasobów, do których możesz zajrzeć.

Praca z serwisem: egzamin-informatyk.pl

Ten pomocny serwis (nie wymagający stworzenia własnego konta) pomoże Ci w przeprowadzaniu regularnych treningów.

1. Regularnie rozwiązuj testy teoretyczne

Wejdź na stronę egzamin-informatyk.pl i przejdź do sekcji testów INF.03. Znajdziesz tam duży zestaw pytań z lat ubiegłych. Co ważne:

  • Nie klikaj “na chybił trafił” – po każdej odpowiedzi przygotujmy jej dokładnie uzasadnienie! W przypadku gdybyśmy nie znali odpowiedzi, szukajmy uzasadnienia w internecie, w tym kursie, w modelach sztucznej inteligencji (ChatGPT, Gemini, Perplexity).
  • Zaznacz pytania i zagadnienia, które sprawiły Ci trudność – zapisuj je w zeszycie lub pliku tekstowym jako “rzeczy do powtórzenia”.
  • Jeżeli nie dysponujesz czasem na rozwiązanie 40 pytań, skorzystaj z trybu losowania jednego pytania.
  • W serwisie możesz także przygotowywać się do testów z podziałem na dziedziny (rodzaj) pytań:
    • Bazy danych i zapytania SQL
    • HTML, CSS, JS, PHP, C++

Z czasem zauważysz, że pytania się powtarzają – dzięki temu uczysz się również schematów egzaminacyjnych (kryteriów i zagadnień).

2. Sporządzaj własne notatki z pytań, które Cię zaskoczyły

Prawdziwy rozwój następuje wtedy, gdy zidentyfikujesz swoje słabe punkty. Po każdym teście zobacz na liście odpowiedzi:

  • Pytania błędnie rozwiązane – co zaznaczyliśmy, a co okazało się poprawne – na czym polegał błąd w rozumowaniu?
  • Zapiszmy krótki komentarz – czego nie wiedzieliśmy i jak to możemy zapamiętać np. z użyciem mnemotechniki albo mapy myśli.

Możesz z tego stworzyć swój “Zeszyt błędów INF.03” – nie tylko skuteczny, ale też bardzo motywujący, bo z każdą kolejną stroną wiesz coraz więcej i łatwo możesz przypomnieć sobie zagadnienia, które sprawiły problem.

3. Przechodź zadania praktyczne w środowisku lokalnym

W sekcji “Arkusze” znajdziesz pełne arkusze egzaminacyjne z poprzednich lat. Pobierz plik z treścią zadania, uruchom XAMPP, otwórz edytor kodu i zacznij działać:

  • Nie podglądaj od razu rozwiązania – postaraj się wykonać zadanie samodzielnie.
  • Jeśli utkniesz – skorzystaj z podpowiedzi, ale zanotuj co było trudne i dlaczego – jakaś nieznana wcześniej instrukcja, tag, kwerenda, właściwość CSS, operacja w programie graficznym albo mechanika w języku back-endowym?
  • Po zakończeniu zadania porównaj swoją wersję z odpowiedzią wzorcową i/lub rozwiązaniami dostępnymi w internecie lub w serwisie YouTube.

Praca z zadaniami z lat poprzednich to świetny sposób przygotowań do egzaminu – poznajemy “zasady gry”, w której zamierzamy zwyciężyć oraz przyzwyczajamy się do ram czasowych egzaminu.

4. Ucz się przez powtarzanie – nie tylko jednorazowo

Nie wystarczy raz rozwiązać test czy zadanie. Wracaj do problematycznych pytań, zadań i mechanik po kilku dniach. Skuteczna metoda to np. krótkie sesje nauki metodą pomodoro – zobacz tutorial na ten temat: Metody skutecznej nauki – pomodoro, mindmapy, slight edge.

5. Ucz się aktywnie, a nie jedynie przez konsumpcję treści

Pasywne czytanie poprawnych odpowiedzi lub oglądanie rozwiązanych zdań to za mało! Do nauki należy podchodzić aktywnie:

  • Tworzyć notatki (lub tzw. mindmapy) zapisywane własnymi słowami.
  • Pisać kod samodzielnie od zera.
  • Testować lokalnie własne rozwiązania HTML, CSS, JS, PHP, SQL (XAMPP, przeglądarka, phpMyAdmin).
  • Zadawać pytania nauczycielowi, kolegom z klasy, sztucznej inteligencji.

Wyszukiwarka na egzaminie mimo braku internetu

Teraz przedstawmy jeszcze sposoby na wykorzystanie podczas egzaminu praktycznego narzędzi informatycznych dostępnych na stanowisku. Szczególnie wartościowe może okazać się używanie panelu phpMyAdmin oraz opcji wyszukiwania fraz w plikach. Tym razem przedstawimy to na filmie video:

Wartościowe, inne źródła do nauki

Oprócz niniejszego kursu, dedykowanemu stricte egzaminowi INF.03, wiele wartościowych informacji możemy znaleźć także w tych miejscach w internecie:

  • Egzamin informatyk – trenażer egzaminacyjny – tryb 40 pytań teoretycznych lub losowania jednego, losowanie pytań tylko z wybranej dziedziny oraz oczywiście zadania praktyczne z poprzednich lat wraz z załącznikami (plikami) potrzebnymi do ich samodzielnego wykonania.
  • Kurs video (programowanie webowe) do INF.03 – przygotowania do egzaminu w postaci długich tutoriali video, prezentujących od podstaw, krok po kroku, umiejętności niezbędne do “poskładania” w całość źródeł HTML, CSS, JavaScript, PHP + SQL. W przypadku rozpoczynania przygotowań do INF.03 totalnie od zera, użyj właśnie tych tutoriali video celem przyswojenia podstawowych mechanik pracy. A kiedy znasz już fundamenty, skup się na uzupełnieniu wiedzy w niniejszym kursie tekstowym.
  • Użyteczne skróty klawiaturowe i sztuczki w Visual Studio Code – dzięki temu tutorialowi video możesz znacząco przyspieszyć swoją pracę w edytorze kodu.
  • Metody skutecznej nauki – film video opisujący metodę pracy o nazwie pomodoro, wyjaśniający czym są tzw. mindmapy oraz przedstawiający wykładniczy charakter zdobywania nowej wiedzy, wraz z opisaniem tzw. metody slight edge.
  • Jak rozwiązywać testy egzaminacyjne? Heurystyki – tutorial video o skutecznym rozwiązywaniu testów technicznych dzięki tzw. heurystykom – wiedza przydatna do części teoretycznej egzaminu.
  • Blog informatyczny – serwis z wieloma tutorialami video, w tym także: HTML, CSS, JS, PHP, MySQL Co prawda tutoriale te nie są dedykowane egzaminom INF.03, więc często mogą wykraczać treścią także poza zakres egzaminu INF.03.
Systemy zarządzania treścią (CMS)
Poprzednie

Mirosław Zelent i Damian Stelmach – zmieniamy naukę informatyki na bardziej przystępną. Wierzymy w nauczanie, które rozpala pasję, a nie takie, które wynika z przymusu. Naszym celem jest osiągać wielokrotnie zadziwiający stopień przyswajalności materiału. Taki, który pozwoli każdemu, kto tylko zechce popracować, stawać się o mały krok lepszym w tym co robi. Temat po temacie, film po filmie, wykład po wykładzie.

Motto: Nie porównuj siebie do innych – jedyną osobą od której powinieneś być lepszy jesteś ty sam z dnia wczorajszego

  • Logowanie / Zarejestruj się
  • Regulamin serwisu
  • Polityka prywatności
  • Nasz kanał YouTube
  • Egzamin-informatyk.pl
  • Egzamin-programista.pl
  • Pasja-informatyki.pl
  • Blog informatyczny
  • Fanpage na Facebooku
  • Forum dyskusyjne
  • Nasz podcast
  • Profil Patronite
2025 © Wszelkie prawa zastrzeżone. Zdaj informatyka - kursy online z kwalifikacji INF.02 i INF.03, które pomogą Ci zdać egzaminy w technikum, przygotowane przez Damiana Stelmacha i Mirosława Zelenta - nauczycieli znanych z kanału Pasja informatyki w YouTube.
Dbamy o Twoją prywatność

Korzystamy z plików cookies lub podobnych technologii umożliwiających poprawne działanie strony oraz w celu dostosowania oferty do Twoich potrzeb. Dowiedz się w polityce prywatności jak serwis i nasi partnerzy zbierają oraz wykorzystują dane. Możesz zaakceptować wykorzystanie przez nas plików i przejść do serwisu lub dostosować ich użycie wedle własnych preferencji.

Funkcjonalne Zawsze aktywne
Przechowywanie lub dostęp do danych technicznych jest ściśle konieczny do uzasadnionego celu umożliwienia korzystania z konkretnej usługi wyraźnie żądanej przez subskrybenta lub użytkownika, lub wyłącznie w celu przeprowadzenia transmisji komunikatu przez sieć łączności elektronicznej.
Preferencje
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest niezbędny do uzasadnionego celu przechowywania preferencji, o które nie prosi subskrybent lub użytkownik.
Statystyka
Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do celów statystycznych. Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Marketing
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest wymagany do tworzenia profili użytkowników w celu wysyłania reklam lub śledzenia użytkownika na stronie internetowej lub na kilku stronach internetowych w podobnych celach marketingowych.
Zarządzaj opcjami Zarządzaj serwisami Zarządzaj {vendor_count} dostawcami Przeczytaj więcej o tych celach
Dostosuj
{title} {title} {title}
Zdaj-informatyka.pl
Zalogować sięZapisać się

Zalogować się

Nie masz konta? Zapisać się
Nie pamiętasz hasła?

Zapisać się

Masz już konto? Zalogować się